Eurocon

Nu i juni kommer Eurocon att äga rum i Stockholm. Med en lång rad gäster (utöver hedersgästerna, då) och hittills över etthundrafemtio registrerade medlemmar från andra länder ser det ut att bli den största science fiction- och fantasylitteraturhändelsen i Sverige på länge — och förmodligen för ett bra tag framöver. Kommittén har offentliggjort delar av programmet, och det ser mycket lovande ut. Det här kommer, helt enkelt, bli bra. Kom dit.

Du kan registrera dig här. Notera att medlemskap är gratis för personer under tjugosex år.

Vetsagas essätävling avgjord

Den essätävling som Vetsaga, i samarbete med Alvarfonden och Catahya, anordnade under 2009 är nu avgjord. Vann gjorde Fredrik F. G. Granlund med essän ”Jag, cyborg?” som går att läsa här. Viktor Anderssons ungdomsprisvinnande ”Kärlek i en värld som alltid faller sönder” står att finna här.

Bokprat i Uppsala – Patricia McKillips Ombria in Shadow

25/5 kommer diverse uppsaliensare att träffas och diskutera Patricia McKillips fantasyroman Ombria in Shadow; den som så önskar är välkommen att delta. Det är en bra bok – väl värd att läsa bara för läsandets skull.

Läs mer här.

Mitranias novelltävling 2008

Fantastiktidskriften Mitrania har utlyst sin årliga novelltävling för åttonde gången.

Fantastiktidskriften Mitrania utlyser sin åttonde novelltävling för de som skriver fantasy, sf eller skräck

Priser:
1:a pris 1500 kronor, ett gratisex av tidskriften och ett diplom
2:a pris 500 kronor, ett gratisex av tidskriften och ett diplom
3:e pris 250 kronor, ett gratisex av tidskriften och ett diplom
4:e och 5:e pris får endast diplom och ett gratisex av tidskriften.

Regler:
* Novellerna måste vara mellan 4000 och 22 000 tecken långa (inklusive mellanslag). De ska vara i genren fantasy, sf eller skräck. Novellerna ska vara på svenska. De får inte vara publicerade i pappersform, och inte heller finnas publicerade på webben. (Slutna forum räknas inte). Om man vill delta med en novell som redan ligger på webben, måste man i så fall ta bort den därifrån först.

* Bidrag skickas till epostadressen: novelltavling@mitrania.se senast den 7 juni.

* Den som deltar i tävlingen ger i och med det mitrania rättighet att
publicera novellen i papperstidningen. Detta kommer dock endast att ske automatiskt om personen hamnar på plats 1-5. Den som skickar in förväntas ha läst tävlingsvillkoren och godkänt publicering för diplom och ett gratisex.

* Övriga noveller publiceras icke i Mitrania, annat än efter ytterligare samråd med författaren.

* Bidragen ska skickas via e-post som rena textfiler.

* Det är tillåtet att skicka fler än ett bidrag.

* Av tekniska skäl sätts alla deltagare upp på ett nyhetsbrev så att
tävlingsresultatet kan skickas till de som deltog i tävlingen. Deltagarna kan när som helst lämna nyhetsbrevet utan att det påverkar något.

* Den som deltar i tävlingen ger tidskriften rätt att publicera personnamn och placering på nyhetsbrevet samt i tidskriften och på webben.

* Redaktionen har rätt att inte utdela pris om inget av bidragen håller tillräckligt hög kvalitet, eller för få bidrag inkommer.

Glöm inte heller Vetsagas essätävling! 5 000 kronor i förstapris.

J.G. Ballard är död

Ballard är död, rapporterade BBC tidigare ikväll. Det kommer inte som en överraskning. Att han var svårt sjuk var känt sedan tidigare. Likväl: en duktig författare finns inte mer.

Jag mötte hans texter för första gången för några år sedan när jag pluggade engelska och tyska vid Göteborgs universitet: mellan det att engelskan slutade på eftermiddagen och tyskan började på kvällen hade jag ett hål att fylla med någonting, som oftast blev sömn (ihopkrupen i en fåtölj i den tysta tidskriftsläsesalen med en jacka över huvudet), Shakespeare (jag hittade en utgåva med originalstavning, underhållande nog) eller Ballard. I universitetsbiblioteket snubblade jag över The Complete Short Stories. Det första som mötte mig var ”Prima Belladonna”, och så i efterhand var det nog den och berättelserna om Vermilion Sands som gjorde starkast intryck. Det var estetiken, inte psykologin, jag föll för hos Ballard.

Dags att anmäla sig till Åcon!

Åcon är en bra sak, dit du, kära läsare, förstås vill. Det är hög tid att berätta det för såväl hotellet som kommittén. Den som skall åka från Stockholm och vill ta del av den billigare färjeresan bör genast gå och fylla i den här blanketten, så att vi vet hur många vi skall boka för. Om du åker från Uppsala fyller du i ”I’m traveling on my own”, men det hjälper ändå kommittén om du fyller i blanketten.

Det är dessutom dags att boka hotellrum om man inte redan har gjort det: erbjudandet gäller till på tisdag, sedan blir det dyrare – och hotellet öppnar för andra bokningar, vilket gör att rummen (särskilt som Åcon ligger ganska sent i år, närmare sommaren och värmen på Åland) kan ta slut.

Ses i Mariehamn.

Prenumerera

Det har varit väldigt mycket Nova science fiction här på sistone. Det är inte i sig någonting dåligt – fler borde skriva mer om tidskrifter! Jag borde bli bättre på att skriva om de andra som har med Ampersands ämnesområden att göra, bara, framför allt Mitrania nu när det var ett tag sedan jag medverkade i varje nummer och det börjar bli ganska löjligt att betrakta det som ett hinder.

På årets europeiska science fiction-kongress, Eurocon (där det också beslutades att Eurocon 2011 äger rum i Stockholm), tilldelades Nova science fiction ESFS-priset till bästa europeiska sf-tidskrift. Personligen har jag svårt att betrakta ESFS-priserna som någonting annat än lätt absurda: de som råkar vara närvarande får välja mellan ett gäng tidskrifter de i de flesta fall inte har någon möjlighet att läsa, eftersom de inte förstår språken, och får alltså ofta gå utifrån utseende, hur vältalig och entusiastisk presentationen är och kanske några författarnamn man känner igen och tycker om bland översättningarna. Men så länge redaktören blir glad (”men trots det känns det faktiskt riktigt kul”), man får någon extra anledning att uppmärksamma tidskriften och den uppenbarligen i alla fall ger ett gott intryck, så är det förstås roligt ändå, absurda priser eller ej.

Om ett par veckor höjer tidskriften prenumerationskostnaderna:

Från och med utgivningen av Nova nr 20 kommer prenumerationspriset att höjas med några tior. Tidskriftens pris har varit oförändrat sedan (ny)starten 2004; vid det här laget har ökade tryckkostnader och höjt porto redan sedan ett tag motiverat en prishöjning, som jag varit ovillig att genomföra. Men nu är det nödvändigt, och jag hoppas att läsarna ska ha förståelse för den saken. Det handlar inte om någon väldig höjning; lösnummerpriset höjd från 65 kronor till 75; prenumeration från 250 till 275 kronor.

Läs mer, både om tidskriften och ESFS-priserna, här, och om du inte prenumererar (och inte bor utanför Sverige – i så fall blir portokostnaderna väldigt höga), gör det. Nova är en bra tidskrift.

När du ändå är igång, prenumerera på Mitrania och Enhörningen också.

Meta

Vid ca kl. 23:30 på lördag 11:e april 2009 kommer all hårdvara uppgraderas/bytas ut på servern för att förbättra prestandan.

Nya hårddiskar innebär återställning av all data från den gamla hårddisken till en ny.

Arbetet beräknas ta 8-15 timmar.

Alla konton/sidor kommer sluta fungera vid 23:30, men sedan kommer ett i taget att börja fungera vartefter de blir återställda. Så efter halva tiden innebär det alltså att hälften av kontonen/sidorna på servern kommer fungera.

Gäller förstås även Vetsaga.

Dessutom har en del – förvandlats till ? i samband med fixandet av teckenkodningsproblemen. Suck.

Science fiction & den svåra läsningen

Catahya diskuterar man, som sagt, vad det egentligen innebär att föreningens stadgar nu säger att den är en fantastikförening snarare än en fantasyförening (någonting man väl egentligen kunde tycka att vi borde ha diskuterat innan man bankade beslutet). Ett av (de kanske inte fullt allvarliga) inläggen:

Problemet är att sf-folk har fått för sig att de är så jäkla smarta bara för att deras litteratur och filmer innehåller massa urfånig högteknologiska uppfinningar. Håll packet borta!

Vilket blir hemskt kul, för jag har nyligen läst Tom Shippeys ”Hard Reading” i antologin A Companion to Science Fiction (red. David Seed).

Science fiction is arguably, and in several respects, the most challenging form of literature yet devised. [...] Nevertheless, to being with something relatively straightforward, it can be shown that reading (or even viewing) any form of science fiction does involve one extra intellectual step over and above those necessary for reading other forms of fiction.

However, a point that has begun to appear from what has been said so far is that science fiction is not only the most intellectually challenging of genres, it may also well be the most emotionally challenging.

Jag gillar science fiction. Jag har likväl lite svårt att ta Shippeys argumentation på allvar.

Science fiction och fantasy

Jag blir allt mer tveksam till att hantera science fiction och fantasy i ett och samma andetag. Det är en smula problematiskt, med tanke på att jag driver en nättidskrift om sf- och fantasylitteratur och hela mitt vuxna liv har varit engagerad i en förening som sedan någon månad tillbaka har tagit steget från fantasyförening till fantastikförening (vilket jag i och för sig aldrig tyckte var en god idé, men gjort är gjort) och nu försöker komma fram till vad det egentligen skall innebära rent praktiskt. Inte för att jag har tröttnat på eller ogillar någon del: jag tycker om och uppskattar både och. Fantasy har varit min stora litterära förälskelse sedan sexårsåldern; science fiction tilltalar mig på andra sätt. Men det finns så många andra författare, så många andra litterära områden, jag uppskattar. Ampersand tar inte upp mitt intresse för Kahlschlaglitteraturen eller mina försök att utforska den isländska nutidslitteraturen. Jag låter bli att skriva om mycket jag tycker om – annars skulle science fiction och fantasy vara i en (om än betydande) minoritet här – så att jag uppskattar det är inte skäl nog. Så om man ändå skall avgränsa (och jag tycker om avgränsningar – jag uppskattar det smala, det specialiserade, och inte minst finns det ändå så många andra som hanterar allt vad de råkar känna för), varför avgränsa just där?

Det är klart att det finns argument för. Jag har själv upprepat dem ganska många gånger: till viss del gemensam historia, många gemensamma författare, publikationer, litterära priser, redaktörer, läsare, tillställningar, kritiker. Det faktum att båda vänder sig från det mimetiska avbildandet av vår värld så som den ser ut här och nu. Det enkla konstaterandet att många andra gör det.

Likväl: det är två skilda litteraturformer, ofta (om än inte alltid) med större skillnader än man vill göra gällande. Bara det faktum att jag, generaliserat, uppskattar dem av olika anledningar borde säga – åtminstone mig – en hel del om den saken.

Å andra sidan: vad skulle jag egentligen göra åt det?